среда, 16 ноября 2016 г.

Заняття об'єднання за інтересами «Мій рідний край»
Тема: Майбутнє нашого міста – це наше майбутнє
Тематичний напрям проекту: еколого-географічний.
Тип проекту: пізнавальний з елементами дослідження.
Методична мета: формування інформаційної компетентності та творчих здібностей учнів на етапі виконання пізнавально-дослідницького проекту.
Мета:формувати знання про природу своєї місцевості, формувати розуміння комплексного характеру екологічних проблем міста, оцінити екологічний стан навколишнього середовища й запропонувати заходи для його поліпшення; розвивати пам'ять, мислення, уміння висловлювати власну точку зору, співчувати й естетично сприймати навколишнє середовище; виховувати почуття господаря своєї землі, любові та дбайливого ставлення до природи.
Завдання проекту:
- розглянути знайомі, буденні для старшокласників явища навколишнього середовища з нової позиції – позиції зацікавленої у збереженні й поліпшенні стану природи;
- вивчити район проживання, природні, економічні й соціальні об'єкти, розташовані в його межах;
- зібрати дані про стан навколишнього середовища, які дозволяють оцінити забруднення його окремих компонентів;
- підготувати картосхему «Екологічна ситуація в районі проживання»;
- запропонувати заходи для поліпшення екологічної ситуації в районі проживання.
Актуальність проекту: Проблема взаємодії людини з навколишнім світом є найбільш важливою проблемою сьогодення. Особливо гостро стоїть питання погіршення здоров'я людини у зв'язку з погіршенням якості навколишнього середовища. Екологічний стан України зараз украй не задовільний. Велика частина території країни, у тому числі і місто Новомосковськ, Дніпропетровської області, відноситься до забрудненої зони.
Термін реалізації: довгостроковий  проект.
Методи: спостереження, опис, статистичний, аналітичний, картографічний.
План
1.     Знайомство з територією досліджуваного району та об'єктами, розташованими в його межах.
2.     Знайомство з нормами та правилами, що містять вимого охорони навколишнього середовища.
3.     Вибір джерел інформації та пунктів спостереження.
4.     Збирання інформації про стан навколишнього середовища, проведення спостережень, накопичення матеріалів.
5.     Систематизація й аналіз матеріалів спостережень і даних отриманих з інших джерел.
6.     Опрацювання зібраної інформації, складання картосхеми
7.     Підготовка звіту
8.     Проведення конференції за підсумками досліджень, обговорення напрямків подальшої роботи
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
 Ми не можемо чекати милостей від природи; взяти їх - наше завдання.
І. Мічурін
Ми не можемо чекати милостей від природи після того, що ми з нею зробили.
В.Коняхін
ІІ. Мотиваційно-орієнтований етап
1.     Презентація «Крик душі»
2.     Учитель. Незабаром ви станете підприємцями і лікарями, вчителями і керівниками, вченими і робітниками, просто громадянами, а отже споживачами ресурсів, і тоді саме ви будете визначати ситуацію в районі, місті країні. Від того, якими будуть ваші погляди на взаємодію людини і природи, залежить ваше майбутнє, майбутнє ваших дітей.
    Ці погляди формуються вже зараз, саме у вашому віці має скластись реальне уявлення про навколишнє середовище та проблеми, пов'язані з погіршенням його стану. З цією метою ми і працюємо над проектом «Майбутнє нашого міста – це наше майбутнє».
  Ви об'єдналися в групи. Кожна група досліджує окремий об'єкт навколишнього середовища.
План роботи груп
Група «Метеорологи»
- Поглибити свої знання про склад і значення атмосфери, основні джерела забруднення й наслідки цього забруднення;
- провести спостереження за транспортним потоком на найважливіших магістралях міста( Визначити кількість автомобілів, що проходять у двох напрямках, у будній день з 8-9 годин, з 12-13 годин, з 16-17 годин. Дані занести до таблиці);
- опрацювати дані, оформити їх у вигляді таблиць та діаграм;
- нанести на картосхему міста Новомосковська найбільш забруднені ділянки;
- дати оцінку стану атмосферного повітря.
Вулиця___________________________________________________________
Напрям руху______________________________________________________
Пункт спостереження_______________________________________________
Час спостереження
Кількість транспорту
Разом за годину
легкові
вантажні
автобуси
8 – 9 годин




12 – 13 годин




16 – 17 годин





Група «Гідрологи»
- Поглибити свої знання про водні ресурси, їхнє значення, використання й основні джерела забруднення;
- провести дослідження кольору, запаху, прозорості води р. Самари та водопровідної води в місті Новомосковську;
- досліджують рослинний та тваринний світ р. Самари;
- на основі зібраних матеріалів провести перевірку забруднення вод р. Самари та дати оцінку якості питної води в місті;
- розробити агітаційну листівку «Правила вживання питної води».

Група «Екологи»
- Провести спостереження за вивозом побутових відходів, виявити місця, де сміття вивозять не регулярно, де є стихійні смітники;
- узагальнити дані про забруднення різних ділянок досліджуваного району та інших джерел, нанести на картосхему місця розповсюдження смітників;
- запропонувати заходи поліпшення екологічної ситуації в районі проживання;
- розробити агітаційну листівку «Пластикова пастка».
ІІІ. Виконання проекту
1.     Кожна група коротко звітується про зібрану інформацію на даний етап проекту
Група «Метеорологи»
- Нашою групою було встановлено, що в місті Новомосковську є три основні джерела забруднення повітря: промисловість, транспорт, котельні. У повітря викидаються як газоподібні, так і тверді речовини. Задимленість різко зростає, коли населення спалює опале листя і сміття. Повітря «важке» поблизу автомобільних доріг. Багато автомобілів паркуються біля житлових будинків і створюють додаткове шумове забруднення.
- Провели спостереження за транспортним потоком на найважливіших вулицях міста: Сучкова, Радянська, Жовтнева ( Визначити кількість автомобілів, що проходять у двох напрямках, у будній день з 8-9 годин, з 12-13 годин, з 16-17 годин. Дані занести до таблиці)
Група «Гідрологи»
- Провели дослідження кольору, запаху, прозорості води р. Самари та водопровідної води в місті Новомосковську; дослідили рослинний та тваринний світ р. Самари; провели анкетування серед учнів колегіуму про те, яку вони вживають воду.
Група «Екологи»
- Провели  спостереження за вивозом побутових відходів, виявили місця, де сміття вивозять не регулярно, де є стихійні смітники.
2.     Робота в групах. Учні оброблюють зібрану інформацію, складають й обговорюють напрямки подальшої роботи.

3.     Кожна група звітує про виконану роботу, наносять на картосхему міста Новомосковська найбільш забруднені місця.
Група «Метеорологи»
 
- На основі спостереження за транспортним потоком на вулицях Сучкова, Радянській, Жовтневій ми з'ясували, як протягом певного відрізку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі.
Розрахунки робили на основі теоретичних даних: 1 автомобіль за 24 години викидає 1 кг газів, відповідно за 1 годину – 0,04 кг
На вулиці Сучкова
На вулиці Радянській
 На вулиці Жовтневій
Щоб визначити кількість СО і NO + NO у газах, знову використовуємо теоретичні данні 1 кг вихлопних газів містить 30 г СО і 6 г NO + NO
Дані занесли до таблиці
Вулиця________________________________________________________
Час спостереження
Кількість автомобілів
Загальна кількість вихлопних газів (кг)

СО₂ (г)

NO + NO₂ (г)
Маса забруднювальних компонентів
8 – 9 годин





12-13 годин





16-17 годин






Група «Гідрологи»
Якості води оцінюють за такими показниками фізико-хімичним та біологічним. Фізико-хімічні методики потребують значних матеріальних затрат і часу, вони досить складні, їх можуть виконувати лише спеціалісти в лабораторіях. Біологічні методи доступні з низькою вартістю водночас із серьозними науковими обґрунтуваннями, швидке отримання результатів.
- аналіз вживання води учнями колегіуму
- розробили агітаційну листівку «Правила вживання питної води».

Група «Екологи»
- Провели спостереження за вивозом побутових відходів, виявити місця, де сміття вивозять не регулярно, де є стихійні смітники;
- узагальнили дані про забруднення різних ділянок досліджуваного району та інших джерел, нанести на картосхему місця розповсюдження смітників;
- розробили агітаційну листівку «Пластикова пастка».
IV. Пропонування та обговорення заходів щодо поліпшення екологічної ситуації в місті
V. Підсумок заняття
Причта «Все в твоїх руках»
         У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість.
Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я притисну щільно кулак, роздавлю метелика, й розкривши долоню скажу що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак і метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, живий метелик чи мертвий, той відповів: «Все в твоїх руках!».


Комментариев нет:

Отправить комментарий