среда, 16 ноября 2016 г.

Урок географії  в  7 класі «Природні зони Африки»

Мета: повторити вивчений матеріал; з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем; формувати знання про особливості розміщення природних зон Африки; поглибити  систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами;
Розвивати:  географічне мислення,  вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; вміння працювати з додатковою літературою; виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки.
Виховувати:  інтерес до предмета, любов, захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.

Методична мета: застосування елементів проектної технології з метою стимулювання саморозвитку особистості.

Обладнання: фізична  карта,  кліматична карта , карта природних зон Африки, комп’ютерна презентація, атласи,   роздатковий матеріал;  квітка – модель.
Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу.  
Вид уроку:    урок - подорож.
ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Учитель:
           Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці…
          А щоб дізнатися  з яким настроєм  і як ви налаштувалися на роботу уроку  виберіть піктограму вашого настрою на даний момент уроку і підніміть значок.
          Отже, ми визначились з вашим настроєм  і я думаю, що він у вас не погіршиться, а лише покращиться  до завершення уроку.
  
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель:
          На  попередніх  уроках ми мандрували з вами дивовижним і загадковим материком, улюбленицею Сонця -  Африкою.
   « … Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати» - говорив Прежевальський.
          І щоб переконатися в справедливості цих слів  сьогоднішній  урок є продовженням попередніх наших мандрівок.
          З чого починається  будь - яка  мандрівка?
       (учні  дають   відповіді – пропозиції )
          На мою думку, нашу мандрівку варто розпочинаємо зі збору рюкзака.  Нам потрібно зібрати до рюкзака необхідні  речі ( в нашому випадку ) - це  ваші знання. Від наповнення  рюкзака  ми  зможемо мандрувати далі.   

         Ця дивовижна і унікальна Африка! Яка ж вона насправді? Девізом нашої роботи будуть слова  « Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!»

1.  РОЗМИНКА.
 Наше завдання: швидко відповідати на питання:
    1. Площа материка … ( 30,3  млн. км)
    2. В основі материка Африка залягає давня…. (  Африкано–Аравійська платформа)
    3.  За рельєфом    материк  поділяється на … ( Високу і Низьку Африку)
    4. На півночі розташовані молоді гори … ( Атлаські)
    5. На розподіл  температур та опадів на материку впливає …                                        ( рельєф материка,    холодні і теплі течії ).
   6. Річки Африки належать до басейнів … Атлантичного і Індійського океанів).
   7. Найбільша річка Африки і світу …. ( Ніл)
   8. Найбільше озеро материка .. ( Вікторія)

         З завданнями  розминки ви впоралися і  наповнюємо  рюкзачок вашими географічними знаннями. ( виконані завдання вкладаються в рюкзачок).

         
На  уроках математики ви  розв’язуєте різні математичні  задачі, а географічну спробуємо розв’язати !

2. МАТЕМАТИКА  географічна 
 ( Будь-ласка, один учень до  дошки )
     Я вам ставлю питання, ви записуюєте число і робите відповідну дію.
          Якщо ви виконаєте все правильно отримаєте магічне число для вашого класу.

  1.  Знайдіть  суму цифри площі Африки. (30,3)
  2.  До цієї цифри додайте кількість материків на Землі. (6)                                  
  3. Від отриманої цифри відніміть кількість океанів, що омивають Африку. (2)
  4. Отриману цифру поділіть на кількість морів, що омивають материк Африку (2)               
  5. До цієї цифри додайте цифру - місце, що займає африканський материк за площею. (2)

Відповідь: Якщо ви зробили все  правильно — вийде клас, у якому і ви навчаєтесь:                             
  [(3+3) + 6-2] : 2 + 2 = 7.

          Отже, Африка має безпосереднє відношення  до  вашого класу.
        
Учитель:
      Африка нас постійно  дивує  своїми рекордами, а чи зможете Ви здивувати  рекордом:  пройти навколо Африки за 2 хв. ( учень контролює час )
3. Картографічне завдання: « Навколо Африки за 2 хвилини
         м. Рас –Енгела – Середземне море  – Гібралтарська протока  – Канарська течія-  Канарські острови -Атлантичний океан – м. Альмаді –  Гвінейська течія –- Гвінейська затока – Бенгальська течія –  м. Доброї Надії   - м. Агульяс -  Течія мису Голкового  – Індійський океан – Мозамбіцька протока – о. Магадаскар – Коморські острові -  Сомалійська течія -  Аденська затока – Червоне море  – Суецький канал – Середземне море.

Учитель:
Отже,  ви зрозуміли: добре знаючи географічну номенклатуру ви  зможете  промандрували  за  2 хвилини, навіть за 1 навколо Африки.

 Ми пригадали  Африку, наповнили  знаннями рюкзак.
    А тепер кожен з вас сам себе оцінить на цьому етапі уроку 
    Для цього ми використаємо карточку: (  пункт 6 і 2 )

 Я  _____________________________+   МОЇ  ДІЇ  НА УРОЦІ

 1. Я знаю з теми: ___________________________
 2. Я  хочу дізнатися :________________
 3. Я – досліджував :_____________________
 4. Працюю  в групі :________________________
 5. Я дізнався :______________________________
 6. Моя оцінка за повторення___________
 7. Моя оцінка за урок _____
 8. Оцінка роботи класу.______

  І тут же  в Вас запитання. А щоб ви ще хотіли  дізнатися про цей материк? Адже наші знання ще не повні ?  На допомогу вам   прийде  план – характеристика материка.

   Учні: рослинний, тваринний  світ….
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель: « «Африка — невиліковна пристрасть: вдихнеш пил її червоної землі (латериту), почуєш багатоголосий бій тамтамів... і важко буде повертатися з цього таємничого світу.   Зустрівшись віч-на-віч із цим незвичайним континентом, часом віриш у правдоподібність правдоподібних легенд і сказань, у дійсність казок, що з дитинства захопили уяву»
 ІY.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Учитель:
     Тема сьогоднішнього уроку « Природні зони Африки».
   (  учні записують в зошити)(Літак)
 При вивчені закономірностей формування  природних комплексів Землі ми зустрічалися з природними зонами.
     А  якщо ви пригадаєте, що називають природною зоною, які  основні компоненти природної зони  ми розкриємо  пелюстки цієї  квітки – моделі, і  розкриються завдання  нашого уроку.

Учитель:
 1. Що називають природною зоною?
 2. Які компоненти входять до складу природної зони?
   (  розкриваємо квітку – модель)
 3. Від чого найбільше  залежить формування природної зони?  (температури, кількість  опади )    -  листя квітки.
                                  
 



















Учитель:
   Тепер ми зможемо визначити завдання уроку:
·        З’ясувати  закономірності  розташування  природних зон Африки, їх формування;
·        Особливості  клімату, ґрунтів, рослинного, тваринного світу.
·        Пояснити та простежити взаємозв’язки між цими компонентами.

         Кожна природна зона  материка характеризується за таким планом:   ( зачитую)
             
          План характеристики природної зони:
      1.  Розташування  території - географічне положення.
      2. Кліматичні особливості (кількість  і  режим опадів, температури січня й липня).
      3.  Переважання типів ґрунтів, умови його утворення.
      4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.
      5. Особливості тваринного  світу.
      6. Видозміни природних комплексів людиною.
   
          Цей план  є в кожного з вас на парті, він нам знадобиться і при характеристиці  природних зон інших материків.
           «Творчою лабораторією »   на час нашої мандрівки будуть на ваш вибір: конспект, схема, таблиця, план чи тези. 

          Потрапляючи в певну  природну зону  ваше завдання:  записувати відповідні відомості.
          По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони Африки.

                                               «Творча лабораторія » 
 
Природна
зона
Географічне
положення
Клімат
Ґрунти
Рослини
Тварини







Учитель: Для визначення в яких природних зонах  розташована Африка, ми проведемо  «Географічний практикум».
Завдання:
         Перед вами  атласи.  За  картою географічних поясів та природних зон світу визначте природні зони Африки і особливості розташування.   
( відповідь учнів)


Учитель:
    Визначивши  природні зони материка вирушаємо в подорож .
 А що б ви ще взяли  з собою в рюкзак, подорожуючи  природними зонами ?
 Учні:     ( атласи,  папір, олівці …і обов’язково фотоапарати, відеокамери). 
 Учитель:                        
   А  чому саме це? 
Учні: на мою думку, красоту  і неповторність  рослинного, тваринного світу потрібно сфотографувати, замалювати. І тому ми візьмемо …..
 Учитель:
       Будьте дуже уважними, спостережливими, допитливими і з подорожі ви повернетесь   з масою вражень і великим   багажем … ( чого? )  знань.
         
1група  Вологі екваторіальні   ліси. (Літак)
(Виступ учнів з випереджальним завданням)

А розпочинаємо  нашу мандрівку із самого серця Африки –  вологих екваторіальних лісів.  
         До нас  завітали дослідники які  побували в  зоні екваторіальних лісів  завдяки енциклопедіям,  додатковій літературі і  поділяться  своїми враженнями і знаннями. А інші учні спробують опрацювати відповідний матеріал письмово.

         (Виступи учнів)

Учитель:   ми побували  в вологих  екваторіальних лісах.
                 То ж які  основні  особливості для цієї природної зони ?
( учні зачитують записи  в табличці).
Учні:
·         велика гущина рослинного покриву,
·        багатоярусність,
·         багато видів дерев,
·        відсутність сезонів.
   2група  Перемінно-вологих лісів.
Учитель:         
       Рухаємося далі. На нашому шляху  переміно – вологі ліси.
(Виступ учнів з випереджальним завданням)
Учитель
         Підведемо підсумки  дослідження цієї зони.
      (зачитують записи).
3група Савани і рідколісся. (Джип)
Учитель :
         До нас завітали представники третьої групи
(Виступ учнів з випереджальним завданням)

Учитель:
  Спасибі за запрошення. Ми з великим задоволенням  побуваємо в Африці!
   Отже, які особливості  цієї зони ? Використовуєм також атлас, підручник…
Кладемо здобуті знання в наш рюкзачок!!!



4 рупа  Пустелі та напівпустелі.
 ((Виступ учнів з випереджальним завданням)
Учитель:
  Рухаючись  далі  ми  потрапляємо в тропічні пустелі і напівпустелі.
  Я пропоную переглянути відео репортаж. «Пустелі та напівпустелі»    
         Учитель:
          отже,  ви переглянули презентацію і що ви записали до творчої лабораторії? ( учні зачитують відповіді)
5 група Вічнозелені твердолисті ліси і чагарники.
(Виступ учнів з випереджальним завданням)
Учитель:
На крайньому півдні і півночі розташована зона: Вічнозелені твердолисті ліси і чагарники
  (перевірка : зачитують записи)
Учитель:

Запитання:
1.      Поміркуйте! Які  природні зони  Африки найкраще освоєні людиною?
2.      Як людина впливає на природу материка?
3.      Які заходи ви запропонуєте для збереження природи Африки?
  Даючи  відповіді на запитання складіть екологічний ланцюжок.

Учні:
Для кожної зони  свої екологічні проблеми.
Екваторіальний ліс – людина – вирубування лісів –  висихання землі  - змивання родючого шару - зникнення тварин –  пустеля.

Y. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.

Тестова робота  ( в комп’ютері ) один учень біля комп’ютера виконує тест, а всі учні на місцях.
.
YІ. ПІДСУМОК УРОК
         ( роблять учні самостійно)
         РЕФЛЕКСІЯ:
         Учні а тепер заповніть   індивідуальні  картки. Самооцінка   роботи на уроці і роботи класу.

А тепер перевіремо Ваш настрій за допомогою піктограм.

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
Вивчити 20, 21 параграфи ст.87-94; на контурній карті позначити природні зони Африки; скласти кросворд « Рослинний і тваринний світ Африки»; або написати  невеликий твір « Один день у  природній 

Комментариев нет:

Отправить комментарий