Використання здоров’язберігаючих
технологій на уроках географії
та в позаурочний час
( З досвіду роботи вчителя
географії Самойленко Н.Г.)
Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я.
Г.Гейне
Здоров’я дітей - одне з основних джерел
щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому. Вступаючи
до школи, 85% дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного
характеру, зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання.
Тому головним завданням у діяльності педагогів
навчальних закладів на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення
здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя учнів
та їхніх батьків.
Мета сучасної школи - підготовка дітей до
життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в
майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження
технологій здоров’язберігаючої педагогіки.
Здоров’язберігаючі технології на уроках
географії – задача особливої важливості, оскільки урок – важка робота учня, що
означає 45 хвилин концентрації і напруги. Хочу відзначити, що на своїх уроках я
прагну створювати умови для здорового розвитку дітей, а саме:
1) Дотримання
фізіологічних основ навчально-виховного режиму (враховується час
працездатності, стомлюваності, учбового навантаження, проведення рухливих
хвилинок, динамічних пауз, при плануванні уроків враховується зміна видів
діяльності, підбираю різні прийоми здоров’язберігаючих технологій);
2) Дотримання
санітарно-гігієнічних умов і технологій навчання (повітряного і світлового
режимів).
В учнів розвинута інтуїтивна здатність
уловлювати емоційний настрій учителя, тому з перших хвилин уроку, з привітання
створюю позитивний морально-психологічний клімат для кожного учня.(Визначаємо
настрій учнів, бажаємо вдало провести урок, день, даруємо посмішки один одному,
в 6 класах при проведенні синоптичної хвилинки на кожному році повторюю:
Від чого залежить погода?
Від місця, в якому
знаходишся ти:
Його висоти, широти,
довготи
Від часу, вітру і тиску…
А також - від настрою!
Досвід
показує, що такі психологічні прийоми на початку уроку дозволяють створити
унікальну атмосферу, яка знімає психологічну напруженість між вчителем та
учнями.
Обов’язковою
умовою проведення всіх уроків є заходи щодо профілактики стомлення, порушення
постави, зору. Це рухливі хвилинки, динамічні паузи. Стараюся їх підбирати так,
щоб вони органічно впліталися в урок. Наприклад, на уроці навколишнього світу
при вивченні фотосинтезу проводжу рольову гру де учні перевтілюються в рослину,
щоб краще зрозуміти такий складний процес.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих
ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу
та відповідної ситуації, який широко впроваджу в своїй практиці. Ці методи
сприяють зміцненню здоров’я школярів.
Використовуючи
будь-які форми роботи, намагаюсь не перенасичувати урок, не затьмарювати ними
основної теми, над якою працюємо на
уроці.
Дитина
здатна реалізувати свої творчі здібності, коли відчуває внутрішню свободу, коли
у неї відсутнє почуття тривоги, пов’язане з оцінюванням. Я розділяю думку тих
вчителів, які вважають, що для цього потрібно формувати у школярів навички
самоконтролю та самооцінки як елементи творчої навчальної діяльності. Саме ця
діяльність виробляє в учнів бажання і вміння вдосконалювати свої досягнення. Звичайні
питання про підведення підсумків: «Про що нове дізнався? Чого навчився? Де
можеш використати?» - уже сприяють виробленню навичок самоконтролю та
самоаналізу.
Навички дослідження самостійної всебічної
роботи з додатковими джерелами географічної інформації. Набуті на уроках , учні
використовують у позаурочній практичній науково-дослідницькій роботі: пишуть
реферати та курсові роботи учні 9 -10 класів.
Всі
діти талановиті, усі вони чимось обдаровані. Мені дуже приємно, що учні гуртка
«Мій рідний край» займаються дослідницькою роботою, збирають матеріали про
чарівні куточки міста Новомосковська та Новомосковського району, ходимо в
туристичні походи вихідного дня по рідному краю.
У
виховній роботі орієнтую учнів на
здоровий спосіб життя, стійке бажання бути здоровими, вміння протистояти
шкідливим звичкам.
Усі
приведені мною методи і прийоми здоров’язберігаючих технологій допомагають
кожному учню розвивати свої здібності, зберегти і укріплювати здоров’я дитини.
Комментариев нет:
Отправить комментарий